Sådan løber du om vinteren

Løb om vinteren

Løb om vinteren og kom i endnu bedre form. Når vinteren nærmer sig, begynder løber at tænke på, hvordan de kan fortsætte med at træne i vinter halvåret.

Naturligvis kan du købe et løbebånd, men at løbe hovedløse mange kilometer på et løbebånd, er den sikre måde at miste din lidenskab og glæde ved at løbe.

Det kan virke skræmmende, men du kan nemt løbe gennem hele vinteren uanset hvor meget temperaturen falder udenfor. Løb om vinteren kræver bare en smule forberedelse og det kolde vejr kræver lidt andet løbetøj, men så lover jeg dig også at den til gengæld kan blive fornøjelig.

I dette blogindlæg gennemgår jeg den bedste måde at klæde sig korrekt på, til vinterens mange løbeture. Min vinter erfaring begyndte tilbage fra min tid i militæret (start 90´erne) Så jeg har fået en masser vinter erfaring siden og disse tips vil jeg dele med dig her. Samt jeg er uddannet løbetræner.

Dit basislag til løb om vinteren

Det første sted at starte, er dit basislag (svedtøj). Basislaget er det tøj som du har på, som det inderst lag direkte mod huden. Få basislaget rigtigt, så du holder dig varm – får du basislaget forkert, så bliver du fugtig og kold!😣 Baselaget er hvor du får størstedelen af ​​din varme fra, mens det yderste lag (jakke og bukser) er det lag, som blokerer for vinden.

Der findes typisk to former for basislag, polyester og uld. Fælles for begge to, er at basislaget skal sidde tæt til kroppen og være svedtransporterende så det fjerner fugten samt er behageligt at have på. Polyester er det bedste til transportere sveden væk, men til gengæld isolerer uld suverænt selvom du sveder.

Jeg anbefale at du bruge merinould som basislag af flere årsager:

  • Merinould er et naturprodukt og kradser ikke.
  • Merinould forbliver varm / isolerende, selvom du bliver svedig. Det skyldes at uld er en såkaldt hulfiber der indeholder luft. Stillestående luft omkring kroppen isolerer.
  • Merinould tillader kroppen at ånde, så du ikke bliver lige så svedig som med normalt tætvævet tøj.
  • Merinould kommer ikke til at lugte af sved. Så du kan rolig hænge det til tørre og bruge det mange gange i træk.
  • Merinould findes i flere forskellige tykkelser, jo tykkere basislaget jo varmere bliver det.
  • De fleste merinould tøjmærker har retningslinjer, som hjælper dig med at vælge, hvilket tykkelses basislag der passer til dig.

VIGTIGT når du vælger basislag: jo varmere er IKKE altid bedre. Hvis du er for varm, sveder du for meget og til sidst bliver du kold.

Du skal have det køligt

Du skal altså klæde dig på, så du faktisk er lidt kølig i starten. Så du kan varme op og få det behageligt under din træning.

Afhængigt af hvor koldt vinteren er, kan et basislag af merinould være alt hvad du behøver. Når det er omkring frysepunktet eller koldere, bruger jeg personligt et tykt merinoulds basislag (250 gram). På benene bruger jeg vinter løbetights. Sokkerne kommer jeg til lidt senere, men kan allerede nu afslører jeg generelt er kæmpe fan af både Smartwool sokker og beklædning pga. af den super høje kvalitet i selve merinoulden og måden det er vævet.

Løbejakke og -bukser

Basislaget giver din varme, mens den yderste del (skallen) skal bryde vinden. Medmindre du er i ekstremt koldt vejr, er et basislag af merinould sandsynligvis nok til at holde dine ben varme. Mens din overkrop også har brug for en jakke for at holde dig varm. Der er to typer af ydre beskyttelse, som jeg anbefaler:

1 Windbreaker:

Når temperaturen er lige omkring frysepunktet vil jeg anbefale en tynd merinotrøje (125 gram) og en tynd vindjakke (som på billedet). På benene har jeg vinter løbetights.

Er det mellem frysepunktet og -10 grader, anbefaler jeg du bruger en tyk basislag (250 gram merinould) og vinter løbetights med windbreaker.

løbe om vinteren
Basislag: Langærmet Smartwool trøje, Jakke: Gore-Tex (Shakedry) vand og vindtæt

2 Termisk jakke:

Ved temperaturer under -10 grader vil jeg bære et tykt basislag af merinould (250 gram) og en termisk løbe- eller cykeljakke. Samt et par vinter løbetights på benene med windbreaker.

Termiske jakker er super gode når det er under -10 grader, da de er vindtætte og let foret inderst.

Ekstremt kolde betingelser

Løb om vinteren med omkring -20 Celsius eller koldere, har du brug for en helt anden tilgang. Dette er en farezone, hvor mange af løber inklusive mig selv holder op med at løbe udenfor. Selvom det er fuldstændigt muligt at løbe i koldt vejr, bliver det bare meget sværere under så ekstreme betingelser.

Basislag: dit merinoulds-undertøj på dine ben og overkrop skal være så tykt som muligt ved disse temperaturer.

Ben: At få et par vinterløbebukser, der minder om din termiske løbejakke, er ideel til ekstreme kolde temperaturer. Vindtæt på ydersiden og isoleret på indersiden.

Jakke: Nogle løbere er i stand til at løbe i dette ekstreme kolde vejr med deres termiske løbejakke og et mere omfattende basislag. Jeg tænker både et tykkere basislag og en ekstrem løbejakke lavet af Primaloft. Primaloft vindtætte jakker får vinden fra din krop og opretholder stadig varmen, mens du sveder.

Pro tip: På ekstremt blæsende dage, skal du sætte et stykke gaffa tape over tå-område på dine sko, for at holde vinden ude.

Løbesko

Noget som en del uerfarne løbere kan være fristet af at anskaffe er et par spoler eller knopper. De skal sættes på løbeskoene for at få et bedre greb. Personligt er jeg ikke fan af dette af flere grunde:

  • Spoler og knopper på løbesko har en tendens til at ændre løberens naturlige løbestil, der potentielt kan føre til skade.
  • Spoler og knopper kan faktisk være MERE glatte på is eller glatte overflader som snedækket beton.
  • Spoler og knopper har meget få scenarier, hvor de faktisk giver mening med den ekstra trækkraft.
Trailsko, Speedgoat fra HOKA med en fantastisk Vibram Megagrip ydersål

Det eneste jeg ændre om vinteren er at, jeg afholder mig fra at bruge temposko, der har ingen eller glatte ydersåler. Du kan nemt bruge en løbesko med alm. ydersål, så længe der er mønster i ydersålen

Når det går vildt for sig på snedækkede dage, anbefaler jeg at bruge et par trailsko med ekstra mønster i ydersålen.

Løb om vinteren med de rigtige huer, hansker og sokker

Det bedste råd, jeg fik i militære omkring vinterløb: ”hold dine ben og overkrop kølige (-ish) og dine yderpunkter varme”

Ideen med dette råd er at overkroppen og benene automatisk bliver varme når du begynder at løber. Yderpunkterne (hovedet, nakken, hænder og tær) derimod bliver hurtigere nedkølet og skal derfor holdes varme fra start til slut.

HUEN

Omkring frysepunktet bruger jeg en buff, som kan holde ørene varme, men jeg kan komme af med varmen på toppen af hovedet.

Fra frysepunktet og ned til omkring -10 grader bruger jeg en almindelig merinould løbehue. Noget tyndt, der gør det muligt for mit hoved at ånde, mens jeg holder vinden væk og giver en lille mængde isolering omkring ørerne, er perfekt til mig. Mit lag nr. to er mit hår, så har du lidt eller intet hår, anbefaler jeg du bruger en tyk løbehue. Eller to tynde og naturligvis merinould huen inderst.

Under -15 grader anbefaler jeg at bruge en hel ansigts- og halshue (ski-maske), der er vindtæt udvendigt og har isolering på indersiden.

At løbe om vinteren kan både være fornøjeligt og smukt
At løbe om vinteren kan både være fornøjeligt og smukt

Handsker

Fuldstændig som med løbejakker og -bukser anbefaler forskellige kombinationer for at holde dine hænder varme:

Når temperaturen er omkring frysepunktet vil jeg anbefale vinter løbehandsker evt. med en tynd overtræk luffe, som bryder vinden.

Er det mellem frysepunktet og -10 grader, anbefaler jeg du bruger vinterhandsker med en overtræk luffe. Her kan Smartwood endnu engang være en life-saver. De har nemlig lavet en tynd merino handske, som du kan bruge som et basislag for hænderne.

Er det koldere end -10 grander, bruger jeg tykke ski-hansker fingerne er klo-agtige ellers bruger jeg tykke luffer (her er alle fingrene samlet)

Sokker

Jeg er kæmpe fan af Smartwool sokker, da de både laver alm og tykke løbesokker. Omkring frysepunktet bruger jeg bare en alm merinouldsok. Hvis det er koldere end dette, og bruger jeg en tilsvarende tykkere merinouldsokker.

Hele denne vinter løbeudstyrs ting kan virke som en masse tøj at skulle købe og ja det er det. Dette blog indlæg er ikke ment som en indkøbsliste over, hvad du skal gå ud og købe med det samme. Dette er skrevet som en guide til, hvad du kan begynde at samle sammen og gradvist købe i løbet af de næste mange år.

Løb om vinteren kan måske virke skræmmende, men med det rigtige løbstøj har du ikke ingen problem med at holde dig i form og sundt hele året rundt!

Hvis du kender en som kan få glæde af denne guide, så del eller tag vedkommende i kommentar feltet.


Rigtig god tur og vi ses derude 😁

Være den første til at svare

    Skriv et svar

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

    Danmarks Idrætsforbund
    Mikio DIF Certificeret træner
    Dansk Triatlon Forbund
    Mikio Certificeret løbe og tri træner